Síla mozku a stavy flow.

Všichni si určitě vybavíme, když si dítě s něčím hraje, tak je do toho celé zabrané, můžeme na ně volat třeba několikrát, ale ono nás stejně neslyší ani nevnímá.
Jak je možné, že se tak zabralo do stavění kostek, nebo kreslení, že ho to natolik pohltilo, že ani nevnímá své ostatní potřeby jako je hlad, žízeň apod.? Dělalo prostě jen něco, co ho nesmírně bavilo a co mu také zároveň dodalo velkou tvořivou energii.
Dostalo se do stavu FLOW.
Síla mozku a stavy flow.

Již při narození máme v mozku mnoho miliard buněk, kterým se říká neurony. Ty se dále mezi sebou propojují pomocí určitých spojů – tzv. synapsí.  Tato propojenost souvisí s tím, co dítě slyší, sleduje, nebo jaké dostává podněty - a to již od doby před narozením až přibližně do 7 let věku. Vše se mu nahrává do mozku ve formě programů. Čím lepší programy se mu tam nahrají, tím na tom bude budoucí osobnost dítěte lépe.

Dítě v této době nejvíce vnímá, a proto se mu snažíme ukázat co nejvíce podnětů a vjemů, a co nejvíce rozličných zážitků.

Dítě také vstřebává vzorce ve své rodině, ale i v rodinách svých kamarádů, u svých prarodičů, ve školce, nebo škole. I když si myslíme, že některé věci ještě nevnímá, nebo je na ně malé, dítě vše velmi dobře ukládá a vše se může najednou projevit třeba až po mnoha letech.

Pokud jsou určité podněty, nebo činnosti časté, jsou i naše neuronová spojení související s těmito činnostmi silná a stávají se z nich návyky.

Návyky ať pozitivní, nebo negativní jsou velmi silné, a proto je důležité se jim právě již v dětství věnovat. Jakékoliv trénování, nebo podporování pozitivních návyků, nás může dovést do stavu zautomatizování bez stresu, a tím dále do stavu FLOW. 

Pokud jsme ve FLOW, dokážeme se oprostit od jakýchkoliv rozptýlení, která nám zamezují práci nejen dokončit, ale navíc se nám práce stává radostí a zápalem. Bohužel mnoho z nás si myslí, že největší FLOW dokážeme nalézt a zažít v klidu jako je např. válení se u televize. Tak to ale nefunguje.   

Pokud ale pracujeme na něčem, pro co máme talent, do čeho se dokážeme naprosto ponořit, nebo si pro to vytvoříme schopnosti- např. častým opakováním, tak jsme ve stavu FLOW a opravdu se nám daří.  

Já jsem to zažila např. v době, kdy jsem se připravovala na přijímací zkoušky na střední školu. Tak často a hodně jsem si opakovala možné příklady a různá cvičení, až se mi stalo jejich vypočítání automatickým návykem, a tím jsem následně udělala přijímací zkoušky lehce a za jedna.

Stalo se mi ale při jedné písemné práci,  

pár minut před koncem nám učitelka sdělila, že do konce práce zbývá jen 10 min., já jsem tím vyrušením trochu zpanikařila, a přestože jsem byla tzv. flow a jela jsem jak na drátkách, nakonec jsem jeden příklad nedopočítala. Bohužel ta panika mi způsobila, že jsem se začala bát že to celé nestihnu a nakonec, jelikož jsem se dostala do stresu, a tím pádem ze stavu flow, tak se prognóza naplnila.

 

A proto, když je člověk ve stavu flow, tedy své nejvyšší tvořivosti, má se nechat v té tvořivosti, nepřerušovat ani jinak nenarušovat, ať je malý, nebo velký. Existují naštěstí způsoby, které nám mohou pomoci se do stavu FLOW vrátit i přesto, že nás z něho kdokoliv vyrušil.

 

Jak se vrátit do stavu FLOW

  • Uvědomit si přítomný okamžik a soustředit se jen na něj – minulost a budoucnost nás jen vrhá do vyvozování předčasných a navyklých závěrů
  • Hluboké nádechy a výdechy po dobu pár minut, někdy jen pár vteřin, nás zklidní a tím se můžeme znovu oddávat svému tvořivému flow
  • Uvědomění si jednotlivých částí svého těla - tím se uvedeme do přítomnosti
  • Uvědomit si jednu věc, kterou právě dělám a soustředit se jen na ni – když např. běhám, soustředit se jen na běh a ne k tomu ještě poslouchat hudbu ve sluchátkách
  • Pozorovat zvířátko, co právě nyní dělá
  • Zaměřit se na ticho - např. cinknu zvonečkem, a pak sleduji již jen ticho
  • Meditací

 

Ve chvíli, kdy se zaměříme na přítomný okamžik a ticho v něm, nastává čas flow, tedy čas tvůrčího vytržení, čas úplného ponoření do činnosti, nebo hry. Jednoduše vyjádřeno „práce nám jde skvěle od ruky až tak, že přestává být prací a stává se zážitkem."

Zpět na přehled

Nahoru